Saturday 9 March 2019

CUTI-CUTI KOREA

Assalamualaikum

Sejak dua menjak ni dorang dok sebut pasal Korea, dan aku tak boleh lari dari nak throwback aku pegi KOREA yang dah lama berlalu, 2016. Maka aku godek segala gambar untuk buat entry post ni sebabnya masa 2016 aku dah stop menulis. ini adalah blog aku yang baru, selain nak berkongsi pasal bisnes, so aku nak kongsi juga la hal yang aku

Dan salah satu nya TRAVELLING. aku tak pernah suka travel pun sebelum ni, sebab aku tak berapa suka tempat baru, aku jenis susah nak adapt juga dengan tempat baru sebenarnya

Tapi 2016, korea adalah negara kedua luar dari Malaysia aku jejakkan kami

Trip ni kami mulanya rancang dalam big group, tapi lepas ada beberapa hal yang tak dapat elak, kami pecahkan dua group sebab group lagi satu sampai sehari lewat dari kami

kami gerak bertiga, n group kedua 4 orang

kami bertiga, aku, masturah, nafisah

tarikh ke sana 13/3-23/3 (11 hari 10 malam)

beberapa pembelanjaan dah kami settlekan di malaysia sebelum berangkat ke korea

1. Tiket kapal terbang dengan 20kg return, meal pergi dan balik RM560
  2. Makanan- maggi, makanan tin, air RM30
  3. penginapan seoul 3H 2M RM74.60
  4. kereta sewa jeju RM276.90/3
  5. homestay seoul 4H 3M RM97.80
Day 1 (SEOUL)

kami sampai 4pm, jadi memang tak berjalan ke mana hanya keliling pusing kawasan guesthouse (four season guesthouse). lunch di loteria & dinner dekat guesthouse saja dah beli siap dekat loteria untuk dinner

perbelanjaan :12 300 won
bergambar dulu sebelum terbang

our first meal bila sampai seoul

jenuh ai baca peta orang belakang tu

luar our hostel dekat management punya ofis. four season guesthouse. sangat selesa

Day 2 (SEOUL)

namsan hanok village, nandaemun, lunch kebab are nandaemun
malam ke namsan tower, layan street food dekat myeondong

perbelanjaan : 15 600 won
namsan hanok village

namsan tower

myeongdong street food

Day 3 (JEJU)

sebelum gerak ke aiport kami sempat singgah deoksugung palace, sesampai di jeju kami terus pick up kereta sewa terus ke gimyeong maze park - kat sini first jumpa kucing gemok korea, kucing jalanan tapi gemuk bulu kembang wei, geram je tengok

try ke yongnuni oreum, macam bukit tempat deahan minguk manse pegi, tapi waze tu bagi jalan salah pula, sabar je la, punah harapan sebab dah gelap terus amik keputusan gerak ke guesthouse
doldam guesthouse ni menarik juga sebab dia bilik dalam rumah tapi ok la selesa, ,malam tu keluar makan seafood area seongsan

perbelanjaan : 35 700 won

deoksugung palace

dekat maze park sedap je kucing ni duduk spot soalan ni ha

Day 4 (JEJU)

sesudah subuh like macam pukul 4 pagi dah keluar bilik, mas cakap kita nak kena naik bukit, n weiii malam gelap macam tu tak nampak pun bukit tu tinggi, nak sampai sebelum sunrise, fuhhh.. nasib sampai juga atas tu dengan penatnya la ei -seongsan ilchubong

lepas tu gerak ke seopjikoji dia ada lighthouse menarik juga tempat tu tempat drama, tak sure drama apa sebab aku takde la peminat drama korea sangat, tapi tepi lautkan. memang cantik la untuk pegi

dekat jeju ada banyak waterfall taw. tapi kami pegi 1 ja, dekat jeongbang waterfall, uniknya waterfall ni, air terjun ni turun terus direct ke laut. sebab paling unik tu yang kami singgah lla

sesat lagi smpai terjumpa world cup stadium terus berhenti lunch dekat situ

lepas tu terus gerak ke next guesthouse dekat big daddy guetshouse

lewat petang tu pegi are hyeopjae beach tengok sunset dekat aewol beach dekat cafe G Dragon

perbelanjaan : 41 400 won

seongsan Ilchubong

seopjikoji

Day 5 (JEJU-SEOUL)

pagi dah keluar ke mysterious road, kononnya kereta matikan enjin bole naik bukit. tapi malangnya pasal ape entah kereta tak gerak, rupanya tayar kereta pancit n kami tak sedar pun dan gerak terus ke jungang underground shopping dekat situ baru perasan kereta pancit, terus call centre n dorang datang tukar tayar lepas tu terus kiteorang gerak untuk hantar kerata tu. nasib last day.

terbang ssemula ke seoul kami dipindah ke guesthouse yang baru berhampiran hongdae station, petang tu just jalan sampai ke hongik university lepas dekat hollys coffee minum2 kopi gitu.

malam tu kami ke sindang ke tteokboki town makan malam uolss

perbelanjaan : 26 400 won

Day 6 (GAPYEONG)

hari ke6 kami nak tawan gapyeong gitu. kalau korang nak tahu tempat tumpuan dekat gapyeong ni ada 3 taw. biasanya orang akan dapat pegi 2 atau 1 je sebab kau syok layan bergambar kan. tapi aku dengan kawan aku ni kiteorang species tamak sikit. kalau boleh semua tempat nak kena pegi

so terus kami putuskan untuk ke petite france, fuhh lega kami singgah sini sebab memang sekejap je kami jelajah sebab tempat dia berbukit bukau lepas tu nak bergambar kena masuk rumah2 tu baru cantik n kena naik tangga juga. we hate stairs. haha.. lawak kan. berjalan berkilo meter tanpa tapi please la jangan jumpa tangga..

terus patah ke nami island, dekat sini memang luas, tapi kami tak explore semua pun just nak makan n solat dekat situ je. posing2 kejap, sebelum gelap gerak ke morning calm albertum. sini memang cantik memang aku nak repeat, dia lampu2 gitu. kalau korang honeymoon aku suggestkan korang wajib jejak morning calm albertum ni

balik malam tu kami ke itaewon untuk dinner, mulanya aku nak dorang bawak sampai dekat masjid seoul tu tapi kau tahu bukit dia, memang jauh kiteorang memang dah super kepenatan malam tu. so memang tak naik pun bukit tu (aku tahu jauh sebab next trip 2017 aku dapat jejak jugak dekat masjid tu, alhamdullillah)

perbelanjaan : 37 500 won

Day 7 (SEOUL)

kali ni kawan aku pilih tempat yang rare, time kiteorang pegi ni tak ramai orang malaysia jejak lagi dekat area situ

Pocheon Herb Island

pegi sebab kawan aku peminat korea kan, sini pernah jadi tempat pengambaran return superman, running man dengan cerita hyde, jekyll and me

tenghari kiteorang pegi cheongdokgung palace, amik sekali dengan secret garden, agak menyesal amik secret garden tu sebab nama pun secret garden, jauh n banyak berjalan sampai tak larat nak seret kaki dah mase ni

lewat petang tu jalan2 cuci mata are dongdaemun, dotta mall dengan hyundai mall

perbelanjaan :15 000 won

Day 8 (train tour)

train tour ni kami dapat free redeem voucher yang amik dekat malaysia, harga tiket sebenar 44 000 won. dari seoul station ke cheoram (o-train), cheoram-buncheon (v-train) 8400 won . balik dari buncheon terus ke seoul station (40 400 won)

kira harini memang kiteorang bagi kaki rest betul

balik seoul nak gerang ke jeongdongjin. ni memang berlari wei

lari amik beg lari ke train. train gerak 1125malam. kiteorang sampai 1120malam depan pintu train

syukur sangat sempat sampai tu sebab dah cuak giler sebab dah siap turun salam platform dah mase tu. lega masuk train terus lena. tarik nafas panjang kot

perbelanjaan : 49 100 won

Day 9 ( JEONGDONGJIN-BUSAN)

sampai jeongdongjin ni memang sangat pagi dalam 4 pagi macam tu, subuh pun belum lagi masa tu, even locker room pun tak bukak lagi, tapi lega sangat orang dekat kaunter tu bagi kiteorang letak bbeg2 dengan dorang, time tu ade 3 beg besar kot. yela dah shopping sakan dekat seoul

nasib ade cafe 24 jam dekat situ - sun cafe . so lepak situ, sambil tunggu sunrise

sepatutnya perjalanan kami terus ke gyeongju, nak pegi sana sebab gyeongju ni macam kira melaka taw, sejarah dia terbuka macam tu. kat situ tak ada bangunan tinggi n rumah semua ade rekaan unik yang wajib semua rumah bina

tapi sebabkan beg yang banyak n berat, terus tukar plan nk terus ke busan

so search tengok tukar train ke jwacheon

tapi rupanya jwacheon ni bukan yang area busan tapi macam kampung sampai pukul 9 gelap giler, memang scary nak mati.

bercakap macam ayam itik dekat kaunter nasib kaunter belum tutup. rupanya kami naik tu jwacheon subway. tapi sebenarnya kami nak ke jwacheon korail. so memang lain sangat dah. macam nak nangis dah mase tu taw. malam gelap gelita dengan beg berat lagi

nasib la kaunter tu dia kata suruh amik next train yang kebetulan memamg last train ke last station bujeon. sampai bujeon lagi la buta tak tahu kan. lega pilot train tu tunjuk ke korail untuk ke nampo. penginapan kiteorang dekat nampo station. so lega sangat

orang korea baik2

sampai makan maggi terus lena

perbelanjaan : 48 900 won

Day 10 (BUSAN)

lupa nak bagitahu start dari jeongdongjin kami dan berdua, sebab nafisah dah balik malaysia kena start keje tak bole cuti lama.

busan kami mula dengan gamcheon village, korang mesti tahu yang kampung warna warni tu, cantik tapi penat nak mampus. hahaha

next kami ke masjid dekat busan, masjid al-falah, lunch dekat kedai morroco tepi masjid tu. lepas tu ke oryukdo skywalk jalan tepi tebing atas kaca uols, bole tahan scary dia tu

kami ke hauendae beach lepas tu, tak lepak lama pun sane, sebab pantai tepi jalan macam tu tak rase tenang pun nak bandingkan jeongdongjin memang tenang

malam tu cuma cuci mata dekat shinsegae department, lotte mall n tengok gangwon bridge pun sekejap je sebab dah lewat

perbelanjaan : 18 700 won

Day 11 (BUSAN)

last day!!!!!

pepagi buta pegi 40 step stair tempat running man, masa tu giler running man so memang pegi la kiteorang tengok tangga tu. hahaha

busan tower dekat yongdusan park, naik la sampai atas tengok

last ke gukje market cari last sourvenier

naik teksi pegi airport sebab beg dah terlampau berat tak mampu seret lagi dah

perbelanjaan : 16 000 won

our first sakura. excited sebab sepatutnya belum musim lagi sepokok ni ja sesat

untuk kesimpulan trip ni sebab trip ni 2016, dah 3 tahun berlalu so memang aku pun tak berapa ingat berapa rate mase tu, aku google semula mac 2016 dalam RM34-35 untuk 10,000 won

sekarang 2019 RM36-37 untuk 10,000 won

seingat aku tukaran aku buat dalam 650 000 won masa tu, untuk penggunaan dekat sane termasuk makan shopping

nanti aku share lagi trip kedua korea aku. tapi kali kedua sekejap je sebab aku drop korea dari jepun

tunggu lagi sharing travel aku okkkkkk

p/s sadis betul tunggu 3 tahun untuk tulis post ni. biar la lapuk pun tapi bila menulis ni semua memory tu keluar balik.
This is the most recent post.